Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna www.odrdzewiacz.fora.pl
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie czyli jedyne takie miejsce w sieci!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Amatorski zestaw do piaskowania PIASKARKA + KOMPRESOR DIY

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Samoróbki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Pon 22:30, 07 Sty 2013    Temat postu: Amatorski zestaw do piaskowania PIASKARKA + KOMPRESOR DIY

Zestaw składa się on z dwóch urządzeń tj. kompresor i piaskarka. Sprzęt wykonałem na własny użytek - posiadam kilka zabytkowych pojazdów do remontu.

1. Piaskarka.

Piaskarka to nic innego jak urządzenie wykonane dokładnie na podstawie opisu z forum
( [link widoczny dla zalogowanych] ). Do jej budowy użyłem:
- zbiornika 55l LPG (dostałem od kolegi)
- instalacji w postaci zaworów kulowych, kolanek, mufek, manometru, króćców itp. - 170zł
- pokrywy butli po zaworze - 20zł (toczenie)
- prętów stanowiących podwozie i uchwyt (garażowy zapas)
- kółek znalezionych na złomie - 0zł
- węży, opasek - 50zł
- dyszy z węglików spiekanych 3mm BAILDONIT Katowice - 80zł
- koszt spawania 40zł
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Normalnie spawanie miałbym za darmo, ale popełniłem istotny błąd. Do butli postanowiłem wspawać mufki które okazały się być zrobione z żeliwa i w żaden sposób nie dało się ich szczelnie wspawać. Mimo, że spaw wydawał się być piękny, powietrze uciekało jak przez pumeks... Rozwiązaniem okazały się dostępne w każdym hydraulicznym rury czarne gwintowane - po wspawaniu butla jest idealnie szczelna. Same otwory pod wspawanie króćców wykonałem metodą "dziura przy dziurze" zwykłą wiertarką. Zawór na górze butli (zasyp piasku) to 1", instalacja zasilająca (z boku butli) to 1/2", a zawór dozujący piasek to 3/4"- zastosowałem zawór gazowy, ponoć trwalszy. Jednak po pierwszym użyciu czuć że piach ma na niego zły wpływ... Mocowanie dyszy z węglików spiekanych wykonałem w bardzo prosty sposób, bez wykonywania żadnych skomplikowanych opraw itp. Po prostu małym frezem powiększyłem otwór w wężu i zabezpieczyłem dyszę opaskami, trzyma się bardzo solidnie. Miejsce po zaworze butli LPG postanowiłem zaślepić dokładnie wytoczoną pokrywą ze stali, zrobił ją tokarz, sam nawierciłem otwory i przykręciłem całość na silikon. Ten otwór można równie dobrze zaspawać, jednak wolałem zostawić taki "serwisowy" otwór awaryjny. Całość polakierowałem, żeby aż tak nie straszyła farbą której mam nadmiar...

To chyba wszystko o piaskarce.

2. Kompresor.
Budowa kompresora wynikła właściwie z przypadku, nie wypaliło kupno wcześniej umówionego kompresora produkcji rosyjskiej... Nie żałuję, bo parametry samoróbki przewyższają większość sklepowych kompresorów tłokowych których wydajność (a ta jest przy piaskowaniu najistotniejsza) wynosi około 500l/min- mówię o kompresorach za ok. 3000zł.

Zaczęło się od zorientowania się co mogę wykorzystać, czyli wybrałem się na poszukiwania. Chciałem uzyskać wydajność minimum te 500l/min i szybko okazało się, że mało która, dostępna sprężarka "w pojedynkę" da radę... Postanowiłem stworzyć potwora na bazie dwóch sprężarek od Jelcza, czyli popularnych HS31 (nowszy typ)
[link widoczny dla zalogowanych] Ich wydajność sięga 460l/min więc dwie sprężarki powinny osiągać ok. 900l/min. Z czterech silników Jelcza w końcu udało mi się wyciągnąć dwie nadające się do użytku, jedna nawet po regeneracji w idealnym stanie. Sprawdzałem luzy na wale, panewki, gładzie cylindrów. W obu sprężarkach wykonałem mały remont tj. Wymiana uszczelek i czyszczenie zaworów i gładzi głowicowych - pompują doskonale.

2x sprężarka JELCZ HS 31 - 200zł
2x komplet uszczelek - 50zł

Następnie szukałem butli, a kupiłem cały kompresor, w ciemno. Powiedzmy, że kosztował 350zł, ale 200zł "uciekło" bo oddałem niepotrzebny złom z garażu. Był to mocno sponiewierany, polski kompresor produkowany w Nysie. Zbiornik 140l z dużą ilością nalotu rdzawego, ale nie ma się czym przejmować - przemysłowy zbiornik ma 5mm grubości. Silnik trójfazowy z uszkodzonym wiatrakiem, całe szczęście okazał się być sprawny. 4kW 1400obr/min. Do tego zawór bezpieczeństwa, wyłącznik elektryczny (musiałem naprawić), przewody, przycisk Start/Stop i inne ważne podzespoły. Sprężarka Star w bardzo dobrym jak się okazało stanie - fajnie bo mam na wymianę do mniejszego kompresora "jakby co".

Zdjęcie małego kompresora - też samoróbki:
[link widoczny dla zalogowanych]

Czyli kompresor dawca - 350zł

W tym momencie zacząłem kombinować. Problem pojawia się w samych sprężarkach - HS31 wymagają smarowania ciśnieniowego (cała dyskusja na ten temat jest w temacie "nowe życie kompresora olejowego") i mimo, że wiele osób mówiło mi żebym nie zawracał sobie takim smarowaniem głowy bo i tak będzie chodzić, postanowiłem że postawię na niezawodność i dorobię smarowanie. Wykorzystałem w tym celu pompę wspomagania od Poloneza (koszt 3zł Smile ) Musiałem dokupić koła pasowe (żałuję że nie zrobił ich tokarz, byłoby taniej) i dorobić do koła pasowego silnika koło napędowe pompy wspomagania oleju. Trójnik wykonałem sam, polutowane rurki miedziane. Tą samą techniką wykonałem pokrywy sprężarek, z blachy miedzianej powycinałem kształty i polutowałem. Sprężarka HS31 ma wyjście wału z obu stron, jednak tylko z jednej strony jest uszczelniający simmering, więc tą stronę wykorzystałem na koła pasowe, a drugą zaślepiłem i wykonałem spływ oleju.

- profile ramy, blacha - 10zł
- rury 1/2" - miałem, kolana hamburskie - 4zł
- zawory zwrotne - 20zł
- pompa wspomagania Polonez - 3zł
- zbiornik paliwa kosiarka - miałem
- paski klinowe - 30zł
- wężyki, opaski 10zł
- 2x filtr powietrza Fiat 126p - 15zł
- toczenie kół pasowych pod mocowanie do sprężarek (na zamek, skomplikowana robota, dorabianie śrubek ustalających) 70zł
- koła pasowe - 210zł
- pierdółki o których na tą chwilę nie pamiętam albo nie warto wymieniać...
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Wężykami olej spływa do zbiornika od starej kosiarki ILO i z powrotem do pompy oleju. Ramę wykonałem z profilu znalezionego na złomie, poprzerabiałem łoże do moich potrzeb. Każda sprężarka ma swój indywidualny zawór zwrotny. Naciąg pasków regulujemy uniesieniem silnika, a pompa wspomagania ma dodatkową regulację.
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Zbiornik jest fabrycznie od kompresora i standardowo jest wyposażony w kranik do spuszczania kondensatu, jest on widoczny na zdjęciu

[link widoczny dla zalogowanych]
więc ze spuszczaniem wody nie będzie problemu
jeszcze kilka zdjęć z budowy...
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

Ta blacha na spływ oleju to naprawdę opakowanie od sagi...
Zdjęcia kompresora przed przebudową:
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez PONY007 dnia Wto 0:37, 08 Sty 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jedras




Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 1:33, 08 Sty 2013    Temat postu:

Mega temat. Pogratulować zaradności. Napewno się przyda.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Nie 12:46, 20 Sty 2013    Temat postu:

Nie umyty, nie domalowany, z prowizorycznie zamocowanym zbiornikiem oleju:
[link widoczny dla zalogowanych]
zaworek upustowy:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Smile


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Firehand




Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: KRK

PostWysłany: Śro 12:17, 12 Cze 2013    Temat postu:

Wykonanie i pomysł jak zwykle u Łukasza na najwyższym poziomie. Czekam tylko na obiecany filmik z pracy sprzętu. Pozdro

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mat3o




Dołączył: 28 Wrz 2013
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 17:51, 10 Lis 2013    Temat postu:

i jak się piaskuje?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
motonita




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 16:33, 05 Sty 2014    Temat postu:

a nie masz tego moze na sprzedaz??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tomasz




Dołączył: 08 Sty 2013
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Centrum

PostWysłany: Pią 22:14, 13 Mar 2015    Temat postu:

Czy silnik 4,5kW 1430 obr/min da radę napędzać dwie sprężarki HS 31 na przełożeniu 1:1 ? ?

Jaka byłaby mniej więcej wydajność takiego kompresora na takich dwóch sprężarkach przy tych obrotach..?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tomasz dnia Pią 22:16, 13 Mar 2015, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Samoróbki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin