Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna www.odrdzewiacz.fora.pl
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie czyli jedyne takie miejsce w sieci!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rasowanie silnika- Komar S38
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Sport z epoki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Pon 22:40, 07 Sty 2013    Temat postu: Rasowanie silnika- Komar S38

Żeby otworzyć miniaturki trzeba klikać "continue to media" w prawym górnym rogu okna.


Postanowiłem usprawnić trochę fabryczny silnik Komara.
1. Wał "tuningowy" czyli pełne przeciwwagi, łożysko igiełkowe w główce korbowodu, dodatkowo zaślepiony korkiem sworzeń stopy korbowodu
2. Wypolerowane komory korbowe
3. Łożyska zamknięte z jednej strony- nie zmniejsza się smarowanie, zmniejsza się pojemność komory komory korbowej, dodatkowo odciążone są simmeringi
3. Simmeringi wysokiej klasy, made in italy
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Polerowanie:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Pieczenie karterów:
[link widoczny dla zalogowanych]

Chłodzenie łożysk:
[link widoczny dla zalogowanych]

Skrzynia poskładana z najlepszych części jakie miałem (wybierane z 6 sztuk oryginalnych silników).
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Montaż:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Żeby dobrze poznać cylinder niezbędne jest:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W kolejnych częściach: przeróbka cylindra, tłoka, sprzęgła, głowicy, gaźnik BING 17, zapłon elektroniczny i inne.
[link widoczny dla zalogowanych]

A tu rama (jedyne przeróbki będą dotyczyły zamknięcia profili przedniego zawieszenia, tulejek wahaczy pchanych oraz hamulców)
[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

to co widać na foto to przyłożone do siedzenia nowe pokrycie (nie zawinięte do środka):
[link widoczny dla zalogowanych]
Smile
Na takie obszycie zdecydowałem się jak zobaczyłem tą kolorystykę:
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Hartowany sworzeń
[link widoczny dla zalogowanych]


Na przekroju cylindra można zobaczyć że kanał przepłukujący jest dużo szerszy od samego okna- należy go rozpilnikować od strony łagodnego łuku oraz wykonać fazę na dolnej krawędzi 45stopni, najlepiej tak, żeby po szlifie cylindra faza miała szerokość 2mm.
[link widoczny dla zalogowanych]

Okno wydechowe należy zrównać z każdej strony z aluminiowym radiatorem, podnieść górną krawędź o 1mm i wypolerować.
[link widoczny dla zalogowanych]

Tłok wypolerowałem na "lustro" (pierwszy raz udało mi się idealnie), jednak zdecydowałem się na wygotowanie, mimo, że to oryginał ZMD R2. Chce mieć pewność, że nie spuchnie. Myślałem też nad anodowaniem- zobaczymy.
[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie zapłonu "dawcy" impulsatora, z kosiarki Dezamet.
[link widoczny dla zalogowanych]

Czekam już na paczkę zwykłego Chartowskiego.
Co do zapłonu z Charta, fabrycznie są na 6V, ale zdarzały się też 12V, jeden zapłon ze zdjęć jest od kosiarki Dezamet i ponoć on ma 12V, nie wiem, zajmuje się tym mój brat i to on zadecyduje jakie napięcie bardziej mu pasuje.

Przeróbki nie psujące ducha epoki. Przerobić przecież można dosłownie wszystko- ale tu nie o to chodzi:) Ma być klasycznie, dobrze jakościowo i jak najbardziej "made in Poland".

Polecam poczytać artykuły o rajdowych/trialowych motocyklach WSK. Rozwiązania na światowym poziomie, gaźniki bing, zapłony SEM, magnezowe piasty kół- kosmos:). Zakupiłem ostatnio kolejny zestaw Komar Sport tj. siodło, bak i kierownica więc zapowiadam że na jednym egzemplarzu się nie skończy:)

Kilka zbiorowych fot dla urozmaicenia:
[link widoczny dla zalogowanych]
Piękny licznik- bardzo się cieszę z tego detalu bo wbrew pozorom o taki licznik w idealnym stanie jest bardzo ciężko. Szczególnie często uszkodzeniu ulegają aluminiowe ramki (na zdjęciu stalowa). Do innego motoroweru udało mi się zdobyć licznik w doskonałej kondycji tylko dlatego że w latach 70 został wmontowany w obudowę licznika starszego typu (większego) dzięki czemu miał szansę dotrwać do dziś w stanie nienaruszonym.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Oddałem tłok,cylinder, głowicę i króciec do toczenia...

Niedługo opiszę też przeróbkę przedniego zawieszenia - strasznie wnerwiało mnie to, że przy skręcaniu motor się kładzie a koło dalej zostaje w pionie, tragiczna sztywność.

Pozdrawiam:)

Wszystkie zdjęcia (z wyjątkiem archiwalnych) w tym temacie, są moją własnością i przed rozpowszechnieniem należy zapytać mnie o zgodę.

W poniedziałek odbieram graty od tokarza.

Z nowości kupiłem magneto i zapłon które posłużą do przeróbki
[link widoczny dla zalogowanych]
No i zachciało mi się dzisiaj coś zrobić z blachy i wyszło coś takiego:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Wlot ciasno wchodzi na króciec, bez problemu można zamontować wkład filtrujący.
Trochę włoskiego stylu nie zawadzi- już czuć ducha Monzy:)

Oddałem rysunek techniczny podkładki pod cylinder do wycięcia wodą, tragiczna robota bo podkładka musi być perfekcyjnie spasowana z karterem.

Wykonałem jeszcze delikatny szczegół (pierwsze przymiarki):
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jeszcze zaległe zdjęcie głowicy przed planowaniem:
[link widoczny dla zalogowanych]
Postanowiłem wypolerować komorę spalania przed tym zabiegiem, żeby tokarz miał większą motywację do dobrej roboty;p
No i podkreślam że głowica będzie planowana (na szlifierce) nie toczona:)

Wstawiam kilka zdjęć tuż po obróbce skrawaniem- zaraz siadam do docierania i pasowania wszystkiego. Jak widać króciec został dotoczony, a teraz ja zajmę się docięciem i spasowaniem z cylindrem. Głowica splanowana, cylinder również, tłok skrócony.

Jak trochę "ogarnę" te części to wstawię kolejne zdjęcia z prac.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Zaprojektowana podkładka pod cylinder:
[link widoczny dla zalogowanych]
Rozebrany stator:
[link widoczny dla zalogowanych]
Okazuje się że oryginalne magneto od Charta na zewnętrznej stronie ma wyfrezowany rowek pod przyszłościowy czujnik indukcyjny- wykorzystam to miejsce pod czujnik produkcji Magneti Marelli (cinquecento 700). Swoją drogą cały zapłon Charta to piękna konstrukcja- miejsce pod dwa impulsatory, wspomniany rowek na magnecie- widać że drzemie w nim duży potencjał. No ale ROMET to już zamknięty rozdział.
Miałem dzisiaj chwilkę to w końcu zająłem się czyszczeniem pokrywy bocznej. Fajnie wyszła- naturalnie. Cylinder jak widać po szlifie, luz 0,04mm. Jutro pojadę po dobry sworzeń, pierścienie i zamknę górę. Jak widać zostało jeszcze wyprofilowanie króćca ssącego i pogłębienie otworów pod śruby.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Każda płaszczyzna styku została zabielona:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez PONY007 dnia Wto 16:54, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jawos




Dołączył: 12 Sty 2013
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów

PostWysłany: Sob 23:12, 12 Sty 2013    Temat postu:

i jak z tym przednim zawieszeniem jak się sprawuje ???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Nie 15:03, 13 Sty 2013    Temat postu:

No tulejki to tylko część z elementów, które są potrzebne, żeby usprawnić zawieszenie- najważniejsze jest zamknięcie profili lag. Blacha 1mm w zupełności się sprawdza.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 0:25, 12 Cze 2013    Temat postu:

--

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Nie 2:07, 14 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Śro 0:50, 12 Cze 2013    Temat postu:

Temat wątku to silnik komara. Silnik gotowy i przetestowany. Nie znalazł jeszcze miejsca w docelowej ramie, bo to było jeszcze za czasów kiedy ręcznie zdzierałem lakier i doszedłem do wniosku, że to totalnie bez sensu i muszę zbudować sobie piaskarkęi wtedy robić od a do z. Sama praca sprawia mi też większą sadysfakcję niż... W sumie co się tu rozpisuję, jestem waratem i tak już mam:) Czekam aż Wy coś napiszecie:)

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez PONY007 dnia Śro 0:52, 12 Cze 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 9:44, 12 Cze 2013    Temat postu:

--

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Nie 2:07, 14 Lip 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 9:55, 12 Cze 2013    Temat postu:

--

Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Nie 2:08, 14 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dnbard93




Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 9:20, 02 Lip 2013    Temat postu:

Witam.
Właśnie wracam życie Komarowi 2350 z 76r. Był trochę zaniedbany ale jest w rodzinie od dawna. Ma oryginalny przebieg 1600km i wyjeżdżone podobno tylko 2 lata co widać po stanie skrzyni (prawie idealna) i po stanie cylindra (nominał).
Aktualnie remontuję silnik. Skorzystałem z twojej rady co do markowych uszczelniaczy i lepszych łożysk (zamówiłem FAG) ale na gaźnik zdecydowałem się radziecki k60b tak jak pisał Sałek.
Z pewnością nie mam takiego zaplecza technologicznego i nie mam takiej widzy jak ty ale mam nadzieję że i mój komarek jeszcze wróci do łask.
Poleciłbyś jakieś konkretny wał korbowy? Oryginalnie mam taki bez łożyskowanej główki i ten jakby trójkątny nie okrągły. (jaką różnicę robią przeciwwagi?)
Zdecydowałeś się na polerkę cylindra?
Pozdrawiam i podziwiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Wto 9:45, 02 Lip 2013    Temat postu:

Polerkę cylindra? w którym miejscu?

Jeśli silnik będzie seryjny, to wał oryginalny spełni swoją rolę w zupełności.
Przeciwwagi robią tą różnicę, że pełny wał ma mniejszą pojemność skrzyni korbowej, co mówiąc w dużym uproszczeniu powoduje, że mieszanka dostaje się do komory spalania pod większym ciśnieniem.

Gaźnik K60b, to jak dla mnie straszny gniot:(. Przepustnica blaszkowa która zawsze ma luz i jego "precyzja" działanie jest dyskusyjna, wyregulowanie trudne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dnbard93




Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:43, 02 Lip 2013    Temat postu:

Polerkę "estetyczną" czyli wygładzenie cylindra i głowicy z zewnątrz celem polepszenia oddawania ciepła/estetyki.
K60b ma średnicę 15mm a BING 17 ma 16,5-17.
Konstruktor inż.W.Wiatrak przestrzegał przed gaźnikami większymi niż 16mm bo mogą powodować przyśpieszoną eksplorację silnika a sam polecał użycie G-16.
Korzystałem z opinii o tym że K60b jest lepszy (i dostępne sa częsci zamienne) oraz po prostu miałem zachomikowany jeszcze przez dziadka jeden w garażu.
Zobaczę jak będzie się sprawował, jeżeli nie zda egzaminu zamienię go na BING 17 tak jak radzisz ale to dodatkowy wydatek a wolałbym zagospodarować te pieniądze na łożyskowany wał bo boję się ze ten który mam może być trochę zatarty.
Zrobiłbyś coś żeby zdjęcia działały (bo są tylko miniatury i nie chce powiększyć)?
Ja jednak chyba zamontuję taki wał jak u Ciebie.
Chartowski zapłon zastosowałeś w celu poprawy pracy/zapłonu? Jak oryginany po wymianie kondensatora daje iskrę na "tyk" to nie zaprzątać sobie głowy podmianką?\
Ciągle nie wiem czy robić szlif czy założyć nominał jak radzi mi znajomy mechanik (mimo zatartego tłoka)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dnbard93




Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:57, 02 Lip 2013    Temat postu:

Wstawiłbym zdjęcia ale widzę że mogę dopiero jutro.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 11:23, 02 Lip 2013    Temat postu:

-1-

dlaczego post zniknął?


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Wto 16:09, 02 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Wto 11:27, 02 Lip 2013    Temat postu:

Zdjęcia są na starym hostingu, po kliknięciu na miniaturkę musisz kliknąć w prawym górnym rogu "continue to media".

Polerowanie cylindra/głowicy to czysto estetyczny temat. Wbrew pozorom, wypolerowany gorzej oddaje ciepło (chropowaty ma większą powierzchnię) ale z drugiej strony łatwiej utrzymać go w czystości, więc na jedno wychodzi.

Bing 17 ma gardziele (z tego co pamiętam, bo notę katalogową mam w domu, więc potem uzupełnię) 15, 17, 19mm (Bing 17to jedynie model). Mój gaźnik posiada gardziel 15mm.

Polecany przez inż. Sałka G16 to moim zdaniem uwstecznianie się.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dnbard93




Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 15:53, 02 Lip 2013    Temat postu:

No to możesz jeszcze w ekstremalnym rasowaniu mógłbyś go rozwiercić do 16mm jeśli miałbyś taką potrzebę.
Mógłbym prosić o źródło skąd masz ten wał?
Ile kosztowało cię wycięcie podkładki pod cylinder? Udostępnisz jej rysunek?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Wto 16:53, 02 Lip 2013    Temat postu:

Tylko co daje rozwiercenie gardzieli gaźnika, do średnicy która jest większa niż kanał w cylindrze? Daje nic, a nawet szkodzi (nie ma efektu Venturiego). Rozwiercanie gaźnika to w ogóle jakieś druciarstwo jak dla mnie, to jest takie urządzenie, które się dobiera do silnika, a nie przerabia w taki sposób. Natychmiastowy efekt dają za to odpowiednio dobrane dysze i regulacja.

Wał kupiłem parę lat temu w sklepie motorowerowym:).

Wycięcie podkładki kosztowało mnie tyle co materiał, rysunek powinien mieć mój brat w swoim komputerze, więc się o to upomnę przy okazji. Ale z góry mówię, że lepiej jest wykonać podkładkę konkretnie do danego silnika (zrobić szablon z papieru).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Sport z epoki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin