Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna www.odrdzewiacz.fora.pl
Forum ODRDZEWIACZ pojazdy zabytkowe- rzemiosło, fotoporadniki, techniki renowacji,odnawianie krok po kroku, remonty, technologie czyli jedyne takie miejsce w sieci!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Spawanie otworowe, "zgrzewanie"

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Blacha, karoseria, nadwozie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Georges




Dołączył: 24 Mar 2013
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 23:17, 25 Mar 2013    Temat postu: Spawanie otworowe, "zgrzewanie"

Witam,
Długo można się sprzeczać, co jest lepsze, która spawarka jest bardziej profesjonalna i licytować się, co kto ma.
Dla mnie to wszystko nie ma żadnego znaczenia.
Nie ważne czym dysponujesz, ważne, co potrafisz zrobić tym, co masz. To nie spawarka jest profesjonalna (lub nie), lecz spawacz.
Jak mawiać zwykł jeden z moich profesorów dawno temu: "Jakość pracy zależy w małym stopniu od używanych narzędzi, a w dużym stopniu od umiejętności rzemieślnika. Narzędzie może natomiast mieć duży wpływ na czas wykonania pracy".
Osobiście używam na przykład spawarki typu TIG za 200€.
(EDIT pony007-na zdjęciach zaprezentowana jest spawarka typu MAG)

A teraz trik dla tych, co zdecydowali się już skończyć teoretyczne dyskusje i sięgnąć po spawarkę i nożyce do blachy:

Dotyczy on tzw. spawów otworowych, stosowanych zamiast zgrzewów. Tak wyglądają prawidłowo wykonane spawy otworowe (otwory fi5 mm):
[link widoczny dla zalogowanych]

I te same spawy po oszlifowaniu:
[link widoczny dla zalogowanych]
To jest podejście klasyczne: wiercimy otwory w pierwszej blasze i zaspawujemy otwory łącząc w ten sposób obie blachy.
Wiercenie otworów nie stanowi problemu, gdy jest ich kilka. Gdy trzeba wspawać cały panel to już inna historia. Może ich być kilkadziesiąt i wiercenie zajmuje sporo czasu.
Można jednak wykonać "spawy otworowe" bez wiercenia otworów. Jak?
Primo - regulacja spawarki.
Oto regulacja do spawania blachy 1 mm "na styk":
[link widoczny dla zalogowanych]
A oto regulacja do spawania "bezotworowego" tej samej blachy:
[link widoczny dla zalogowanych]

Moc o dwie działki więcej (jak do spawania blachy 3 - 4 mm) i temporyzacja na okolo 2 s.
Temporyzja nie jest konieczna, ale zapewnia powtarzalność wyników. Tak, jak nie jest konieczna specjalna dysza:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ułatwia ona jednak prace i, jak tempo, zapewnia powtarzalność wyników.
I oto wykonanie:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W trakcie spawania dużym prądem pierwsza blacha jest "przepalona", luk sięga drugiej blachy i pozwala na połączenie obu. Sztuka polega na przerwaniu spawania zanim obie blachy zostaną przetopione i powstanie piękna dziura. Dlatego warto używac temporyzacji i dyszy z oparciem.
Oto jeszcze mała seria wykonana w parę sekund:
[link widoczny dla zalogowanych]
A tak wyglądają te spawy z drugiej strony:
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam, Georges

Umordowałem się z tymi zdjęciami strasznie:) ! PONY007


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Georges dnia Wto 9:09, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Wto 0:05, 26 Mar 2013    Temat postu:

Jak się nazywa Twoja spawarka? Ten puls to świetna sprawa

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Georges




Dołączył: 24 Mar 2013
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 9:10, 26 Mar 2013    Temat postu: Re: Spawanie otworowe, "zgrzewanie"

Georges napisał:

Umordowałem się z tymi zdjęciami strasznie:) ! PONY007


Ja tez.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PONY007
Administrator



Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 322
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz / Łódź

PostWysłany: Wto 13:20, 26 Mar 2013    Temat postu:

Georges- parę osób napisało do mnie prywatnie i twierdzą, że wcale to nie jest takie proste posiadając najprostszy migomat i że praktycznie nigdy nie udała im się taka sztuka. Więc może nie Ferrari, ale prosty migomat- ale z dodatkowymi funkcjami?

Końcówka jest łatwo dostępna? Jak ją nazwać bo nie mogę znaleźć w sklepach?

Ona służy żeby w czasie podawania drutu ręka nie drgnęła tak? Czy musi być gaz (używasz gazu czy to drut samoosłonowy) ?

Jak ta metoda się sprawdza przy spawaniu nowego elementu do starej blachy (załóżmy, że nie perfekcyjnie oczyszczonej)? Twoje szczypce są chyba bardzo pomocne, bo dociskają blachę z dwóch stron (oczywiście można sobie radzić inaczej).

I ostatnie pytanie- czy masz doświadczenie w zgrzewaniu blach po piaskowaniu? Czy polecasz je wyszlifować.

Jeśli znajdziesz czas, zaprezentuj narzędzia blacharskie jakich używasz w dziale narzędzia- jest tam przygotowany odpowiedni dział. Ja od siebie w czwartek dodam rowkownicę "przetłaczarkę" - dostałem od kolegi do remontu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez PONY007 dnia Wto 13:37, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Georges




Dołączył: 24 Mar 2013
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 21:12, 26 Mar 2013    Temat postu:

Duzo pytan na raz.
Metoda ma sens tylko wtedy, gdy jest duzo spawow do wykonania, np przy wymiania platu nadwozia. Sama regulacja wymaga kilku prob. Trzeba stopic pierwsza blache, wtopic sie w druga i zaspawac wypalona w pierwszej dziure. Jest to subtelna rownowaga miedzy moca luku, predkoscia odprowadzania ciepla przez blachy i predkoscia podawania drutu. Dlatego wykonanie "z reki" dwoch czy trzech spawow nie jest latwe, choc nie niemozliwe.Udawalo mi sie to opierajac rece na blasze, o ile mozliwe w stalej odleglosci dyszy od blachy, i oceniajac dlugosc impulsu "na oko" (obserwujac jeziorko). Nie jest to jednak latwe. Zdarzaja sie przepalenia i braki penetracji. Dlatego lepiej to robic z odpowiednia dysza (stala odleglosc od blachy, mozliwosc dociskamia blach i brak drzenia rak). Temporyzacje latwiej jest "symulowac" i mozn sie bez niej obejsc.

Jesli do wykonania jest 3 - 4 spawy, lepiej wywiercic otwory i je zaspawac.

Nigdy nie spawalem drutem z topnikiem, wiec nie moge odpowiedziec. Uzywam mieszanki argon-CO2 do stali i czystego argonu do nierdzewki.

Dysze zamowilom po prostu u miejscowego handlarza sprzetem spawalniczym. Ale mozna ja znalezc w sieci, np tu: [link widoczny dla zalogowanych]

Co do zgrzewania blach piaskowanych, to trzeba przeprowadzic proby. Osobiscie odchodze od tej techniki z powodu trudnosci z zabezpieczeniem amtykorozyjnym. Aby wykonac dobry zgrzew, trzeba czystej, golej blachy i nie ma mozliwosci zabezpieczenia powierzchni styku.Uzywanie reklamowanych podkladow "spawalnych", takich jak miedziany, czy cynkowy, powoduje, ze niektore zgrzewy doslownie wybuchaja i jakosc polaczenia jest przypadkowa. Czesciej stosuje spawanie otworowe po pomalowaniu powierzchni styku farba antykorozyjna. Co prawda wokol spawu farba jest wypalona, ale miedzy spawami blachy sa dosc dobrze zabezpieczone.

Pozdarwiam, Georges


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Georges dnia Wto 21:16, 26 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Georges




Dołączył: 24 Mar 2013
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 21:48, 26 Mar 2013    Temat postu:

PONY007 napisał:
Jak się nazywa Twoja spawarka? Ten puls to świetna sprawa


Sauvageau Commercy Soudure - producent francuski. O ile to tylko mozliwe, staram sie kupowac produkty francuskie, lub chociaz europejskie. Rodzaj ekonomicznego patriotyzmu.



Pozdrawiam, Georges


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odrdzewiacz.fora.pl Strona Główna -> Blacha, karoseria, nadwozie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin